Prema website-u burimramadani.com,
ovo su elementi Nacrta statuta u 45. tačaka.
- Udruženje se naziva: Zajednica opština sa srpskom većinom na Kosovu.
- Sedište će biti u Severnoj Mitrovici, osim ako opštine članice ne odluče drugačije.
- Nacrt statuta ima ukupno 45 članova i podeljen je u 7 poglavlja.
- Udruženje, osnovano ovim Statutom, obezbeđuje samoupravni okvir za zajednicu kosovskih Srba u okviru postojećeg opštinskog nivoa lokalne samouprave i neće steći dodatna izvršna ovlašćenja u poređenju sa opštinama članicama. Okvir uključuje podršku koordinisanom pružanju usluga u specifičnim oblastima, uz mogućnost finansijske podrške Srbije i efikasan kanal direktne komunikacije za zajednicu kosovskih Srba sa Vladom Kosova preko Ministarstva administracije lokalne samouprave.
- Udruženje ima pravni subjektivitet, u skladu sa zakonom na snazi i pravnu sposobnost neophodnu prema zakonu Kosova da ispuni svoje ciljeve, uključujući pravo na posedovanje pokretne i nepokretne imovine, da ima kompanije u zajedničkom vlasništvu koje pružaju lokalne usluge u okviru delokrug Udruženja i zaključuju ugovore, uključujući i ugovore o radu, kao i tuže i budu tuženi.
- Članovi Udruženja ne mogu preneti vlasništvo nad svojom nepokretnošću na Udruženje.
- Ostale (nesrpske) zajednice treba da budu zastupljene u svim organima Asocijacije, odražavajući etničku raznolikost opština članica.
- Udruženje će kreirati sopstvene zvanične simbole, koji se mogu sastojati od zastave i grba.
- U skladu sa važećim zakonom, Udruženje ima pravo da, u okviru nadležnosti svojih članova, sarađuje sa opštinama i institucijama, uključujući i državne organe u Srbiji.
- Takva saradnja može imati oblik pružanja finansijske i tehničke pomoći od strane srpskih institucija, uključujući opremu, u sprovođenju opštinskih ovlašćenja. Donacije dobara i opreme iz Srbije biće oslobođene svih poreza ili dažbina, u skladu sa važećim zakonima.
- Sva finansijska ili druga podrška koju dobije Udruženje biće podvrgnuta nadzoru i reviziji centralnih organa kako je definisano ovim Statutom i zakonom na snazi.
- Udruženje može uspostavljati odnose i sklapati sporazume o saradnji sa drugim lokalnim i međunarodnim udruženjima opština, lokalnih vlasti, regiona i drugih jedinica lokalne samouprave u drugim državama.
- Udruženje će se baviti promocijom i zaštitom prava i interesa zajednice kosovskih Srba.
- Radi lakšeg vršenja ovih ovlašćenja, organi Udruženja imaju pravo da daju saglasnost na:
a) Pravilnik
b) Odluke
c) Deklaracija
d) Pravilnik o radu i e) Uputstva - Udruženje će upravljati obrazovnim i zdravstvenim ustanovama, koje direktno finansira Srbija, u skladu sa posebnim procedurama definisanim ovim Statutom iu skladu sa važećim zakonodavstvom.
- „Kosovska srpska obrazovna mreža“ i „Kosovska srpska zdravstvena mreža“ biće osnovane kao privatni pružaoci obrazovanja i zdravstva pod odgovornošću Udruženja, naglašavajući Srbiju kao finansijskog davaoca, kao i glavne kancelarije ovih pružalaca usluga koje se trenutno nalaze u Srbiji.
- Udruženje će upravljati radom ovih obrazovnih i zdravstvenih ustanova.
- Ove usluge su oslobođene carinskih i svih drugih obaveza pod uslovom da pružaju usluge u javnom interesu iu skladu sa ovim Statutom.
- Na teritoriji članova Udruženja ovi davaoci mogu koristiti javne objekte koje kreira i sufinansira Srbija za pružanje zdravstvenih i obrazovnih usluga.
- Ove mreže takođe mogu biti ovlašćene da pružaju svoje usluge na teritoriji opština nečlanica.
- „Prosvetna mreža Kosova“ izdaće duple diplome. Dizajn diplome (diplome koju dodeljuje Kosovo) koju dodeljuje „Srpska obrazovna mreža Kosova“, u skladu sa zakonom na snazi, biće regulisan posebnim sporazumom između nosioca i nadležnih organa.
- Osnivačka institucija u Srbiji izdaće duplikat diplome (Srpska diploma). Mesto izdavanja duplikata diplome je grad (Srbija) u kome se nalazi sedište. Vlada Kosova će duplikat diplome tretirati kao važeću stranu diplomu. Udruženje finansira inicijative vezane za obrazovanje – uključujući stipendije, obuku nastavnika, grantove za istraživanje, IT rešenja, akademske razmene, letnje programe – u korist unapređenja obrazovanja među opštinama članicama. Udruženje finansira građevinske i infrastrukturne projekte koji se odnose na pružanje obrazovanja među opštinama članicama, kao i pruža finansijsku podršku za održavanje obrazovnih i pratećih objekata (sportske hale, IT laboratorije, itd.
- U zdravstvenoj i socijalnoj zaštiti: Udruženje će, pored i u vezi sa nadležnostima definisanim članom 14. ovog Statuta, vršiti pune funkcije i nadzor (reguliše, organizuje, koordinira i obavlja poslove) u okviru svojih opštinskih nadležnosti koje se odnose na lokalno unapređenje primarnog i sekundarnog zdravlja. i socijalnog staranja. Udruženje će finansirati i omogućavati izgradnju kapaciteta i stručno usavršavanje medicinskog i socijalnog osoblja svojih članova; Udruženje će finansirati građevinske i infrastrukturne projekte koji se odnose na pružanje zdravstvene i socijalne zaštite; Udruženje će finansirati socijalno stanovanje u opštinama članicama; Udruženje će finansirati ili prikupljati sredstva za podršku socijalnoj zaštiti stanovnika svojih opština članica; Udruženje će finansirati nabavku specijalizovane medicinske opreme po potrebi opštinama članicama i „Zdravstvenoj mreži Srbije“. Udruženje će, kroz zajedničku komisiju sa centralnim vlastima, olakšati isplatu novčane pomoći socijalne zaštite iz Srbije korisnicima sa prebivalištem u opštinama članicama.
- U privrednom razvoju, pored drugih aspekata, Udruženje će zastupati interese članova i privrednih aktera koji se nalaze unutar administrativnih granica Udruženja u odnosima sa centralnim vlastima, kao i sa drugim državnim i privrednim subjektima. u regionu i šire, uključujući i one iz Srbije.
- Što se tiče urbanističkog i ruralnog planiranja, Udruženje će vršiti pune funkcije i nadzor (reguliše, organizuje, koordinira i obavlja poslove) u okviru opštinskih nadležnosti koje se odnose na urbano i ruralno planiranje.
- Takođe, Udruženje će pružati pravne, predmetne i istraživačke savete centralnim vlastima i njihovim članovima u vezi sa procesima eksproprijacije unutar administrativnih granica Udruženja. Nacrt statuta govori i o povratnicima na Kosovo. Udruženje će usvojiti mere za podršku održivom povratku raseljenih lica i izbeglica na Kosovo.Udruženje će, između ostalog, preko svojih članova sufinansirati programe socijalno-ekonomske integracije povratnika. Takođe, Udruženje će pružati savete i podršku opštinama nečlanicama u vezi sa njihovim politikama i merama povratka.
- U zastupanju interesa opština članica, Udruženje će promovisati, distribuirati i zastupati pitanja od zajedničkog interesa za svoje članove i zastupati ih, uključujući i centralne vlasti.
- Udruženje će moći da osniva zajednička javna preduzeća za obavljanje opštinskih usluga u ime svojih članova.
- Udruženje će se sastojati od sledećih organa: a) Skupština b) predsednik i potpredsednik v) Odbor d) Savetodavno veće d) Administracija f) Kancelarija za žalbe
- Skupština je najviši organ Udruženja.
- Predsedavajućeg i zamenika predsednika bira Skupština.
- Savetodavno veće se sastoji od najviše 30 članova, uključujući sve gradonačelnike opština članica. To je savetodavno telo.
- Upravni odbor Udruženja je organ upravljanja Udruženjem i sastoji se od 7 članova.
- Predsednik Upravnog odbora je glavni izvršni direktor Udruženja.
- Administrativno osoblje će se sastojati od profesionalnih i odgovornih građana Kosova, bez obzira na njihovo opštinsko prebivalište.
- Pored kancelarije za žalbe, Udruženje će nuditi i uslugu besplatne pravne pomoći.
- Što se tiče budžeta, budžet Udruženja i njegovi rashodi biće predmet petogodišnjeg nadzora Evropske unije, uz mogućnost produženja za još pet godina.
- Udruženje će finansirati: Prilozi njenih članova; Prihodi i prihodi od usluga koje pruža Udruženje, njegova preduzeća ili od njegove pokretne ili nepokretne imovine; Transferi od centralnih vlasti; Prilozi, grantovi, donacije, kao i finansijska podrška drugih udruženja i organizacija, domaćih i međunarodnih, uključujući i Srbiju; Udruženje će biti oslobođeno dažbina i poreza u ispunjavanju svojih ciljeva, po istoj osnovi kao i opštine članice.
- Generalni revizor Kosova će vršiti eksterne revizije Udruženja.
- Kada se Udruženje osnuje, osnivanje i početni dvogodišnji period delovanja Udruženja pratiće Evropska unija. Ipak, moguće je da će Evropska unija nastaviti da prati situaciju.
- Udruženje ima pravo da pokrene ili učestvuje u postupcima pred nadležnim sudovima, uključujući i Ustavni sud.
- Pred Ustavnim sudom postupak se pokreće samo kada Udruženje kao pravno lice može tvrditi da je žrtva povrede osnovnih prava i sloboda zajamčenih Ustavom.
- Postojaće Arbitražna komisija, sastavljena od tri predstavnika: jednog iz centralnih institucija, jednog iz Udruženja i predsednika uz saglasnost. Ako ne postoji kompatibilnost za predsedavajućeg, tada predsednika Arbitražne komisije imenuje Evropska unija.
- Regionalnom direktoru policije u regionu Severne Mitrovice, četiri gradonačelnika severnih opština dostaviće Ministarstvu unutrašnjih poslova listu kandidata za imenovanje.
- Takođe, Udruženje će moći da savetuje svoje članove da osporavaju ustavnost zakona ili akata Vlade ukoliko postoje takve tvrdnje.